.

“Waarom vraag je dat?” Je collega kijkt je recht in je ogen aan. Even ben je van je stuk, dit had je niet verwacht. Jij wilde even weten of hij tijd over heeft om je te helpen een klus af te ronden, vandaar je vraag. Zo’n directe wedervraag had je niet zien aankomen.

Grote kans dat je te maken hebt met de taal van de Mover, één van de twee actietalen van de Life Languages. Movers willen graag meteen de kern van je boodschap weten en zullen dat ook op een directe manier doen. Zo is je collega uit het voorbeeld op zoek naar het motief van je vraag; dat wat erachter zit. Dat is zijn manier om de duidelijkheid te scheppen die hij nodig heeft in de communicatie met jou. Eigenlijk is het een soort ‘bril’ die hij op heeft, omdat op deze manier alle inkomende informatie filtert. De filtervraag van de Mover is dan ook: ‘Wat is je motief?’

Ik houd echt van de directe manier van communiceren van Movers! Als je begrijpt hoe ze denken en doen, zijn het fantastische collega’s om mee samen te werken.

Waarom? Ze zijn direct, dapper en gaan altijd voor het beste. Movers zijn creatieve ideeënmensen die niet snel tevreden zijn met alles-bij-het-oude-houden. Ze vinden het heerlijk om iets te verbeteren door te vernieuwen en zijn onverschrokken in hun aanpak hierin. Ze hebben het karakter en doorzettingsvermogen om de lat hoog te leggen en er helemaal voor te gaan.

Heb jij een Mover in je omgeving en wil je hem of haar beter begrijpen?

  • Help elkaar door direct te zijn in wat je wilt, waar je naartoe wilt met een verzoek, wat de bottomline is. Praat niet te veel zonder tot actie over te gaan, stroop je mouwen op en ga samen voorwaarts.
  • En als je A zegt, zeg dan ook B, want als een Mover ergens een hekel aan heeft is het wel dat je je niet aan je woord houdt.

Spreek jij zelf de taal van de Mover? Dan hebben we twee gratis tips voor je.

  • Je houdt van nieuwe, innovatieve projecten en plannen. Zorg er wel voor dat je andere zaken (zoals je relaties en je gezondheid, of dingen die je misschien niet zo spannend vindt omdat het ‘nieuwe’ eraf is) wél blijft onderhouden. Want die dingen zijn belangrijker dan je denkt. Jij wilt vooruit en verder, maar blijf ondertussen wel aandacht houden voor andere dingen om je heen.
  • Je bent een actiegerichte visionair die graag voor de troepen uitloopt. Besef wel dat je de mooiste doelen niet in je eentje kunt halen. Daar heb je anderen voor nodig, die misschien niet zo snel gaan als jij. Daarom is geduldig investeren in draagvlak zo essentieel, investeer daar dan ook in. Best uitdagend, omdat het voor jouw gevoel misschien veel te traag gaat. In je eentje ga je misschien sneller, maar samen kom je verder!

Wil jij je Life Languages profiel weten?

Bel/mail ons voor een vrijblijvend advies over de mogelijkheden!

Dit blog is gebaseerd op het boek ‘Communicatie-intelligentie’ van Fred en Anna Kendall, oprichters van het Kendall Life Languages Profile. Te koop bij uitgeverij Mediawerf Uitgevers www.mediawerf.nl