‘Dan kwam mijn teamleider weer aanzetten met taart. Alsof dat hielp. Ik had liever gehad dat ze even een uurtje bij ons kwam zitten en luisterde naar waar wij op de werkvloer tegenaan liepen.’

We staan te praten op een feestje, en ze heeft me net toevertrouwd dat ze naar een andere werkgever gaat. Als ik vraag waarom, komt ze dus met het voorbeeld van de taart. Ze kijkt me aan. ‘Ik ga weg, na twintig jaar trouwe dienst. Want wat ik kreeg van mijn werkgever, was precies wat ik niet nodig had.’

Het vasthouden van personeel is momenteel de grootste uitdaging voor werkgevers. Om dit voor elkaar te krijgen wordt vooral geïnvesteerd in meer salaris of gunstiger arbeidsvoorwaarden, of in taart. Helaas wordt hier de plank vaak misgeslagen. Want is dat ook wat werknemers nodig hebben?

In een interview met CEO, auteur en cultuurexpert Nathalie Arteel in de Belgische MT stelt zij dat het behouden van talent vooral gaat over het maken van verbinding. Arteel legt uit: ‘Mensen moeten het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden. Dat betekent dat er naar iemand geluisterd wordt, dat er tijd wordt vrijgemaakt en feedback wordt gegeven’.

Het is zo jammer dat er geïnvesteerd wordt in aangepaste werkplekken, hippe koffiecorners, stoelmassages en meer beloning. Dit terwijl de praktijk uitwijst dat mensen vertrekken omdat ze zich onvoldoende gezien, gehoord en begrepen voelen.

Zien, horen en begrijpen dus. Maar hoe weet je wat je werknemers nodig hebben? Het begint ermee dat we moeten beseffen dat we geneigd zijn de ander te geven wat we zelf prettig zouden vinden. Begrijpelijk natuurlijk, maar daarmee kunnen we er behoorlijk naast zitten. Het gaat erom dat je geeft wat de ánder nodig heeft.

Weet jij wat je werknemers nodig hebben? Mensen verschillen daar enorm in. De één heeft ruimte nodig om na te denken, de ander een actieplan. De één wil een peptalk, de ander wil ruimte voor z’n gevoel.

Herken jij jouw verschillende werknemers?

  • Simon wil waardering voor wie hij is als persoon.
  • Aisha heeft het nodig dat je waardering geeft voor het vele werk dat zij altijd verzet.
  • Bas wil waardering voor zijn plannen, zonder dat daar meteen kritiek op gegeven wordt.
  • Mees wil dat je direct in actie komt en je woord houdt in wat je toezegt.
  • Bilal wil dat je erkenning geeft voor zijn gevoel over een situatie.
  • Jayson voelt zich gewaardeerd als hij een zorgvuldig gekozen presentje krijgt.
  • Mirjam vindt het fijn om tijd en ruimte te krijgen om over dingen na te denken.

Waar wij bovenstaande behoeften vandaan hebben? Die komen uit de Life Languages ™, een communicatietool die wij steevast inzetten bij onze training en coaching. De Life Languages™ laten niet alleen zijn wat ieders communicatievoorkeuren zijn, maar ook wat er concreet nodig is om zich gewaardeerd te weten.

Het is net zoals Nathalie Arteel in het artikel treffend stelt: ‘Er zijn genoeg studies die aangeven dat iemand zich gehoord, gezien en gevalideerd wil voelen. Als je dat niet kan, heeft al de rest geen zin, dat is weggegooid geld.

Investeer liever in een Life Languages™ profiel voor je werknemers, daar hebben ze meer aan. En jij ook, omdat je hen behoudt doordat je weet wat ze nodig hebben én dat kunt geven.

Daar kan gaan taart tegenop!