Mensen managen in Coronatijd, hoe doe je dat?
.
‘Gisteren ben ik in de trein gestapt en bij een aantal teamleden langs geweest in Amsterdam. Het regende, maar we zijn gewoon samen gaan lopen. Dat was echt even nodig.’
Aan het woord is André van der Wiel, teammanager bij RVO, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in den Haag. Hij merkt dat de coronacrisis om creatieve oplossingen vraagt als het gaat om verbinding houden met mensen. Wel met resultaat: ‘Het was zo fijn om elkaar na lange tijd weer te zien en te spreken. Ik denk erover om de komende tijd op een soort tournee te gaan langs al mijn teamleden.’
Mensen managen in Coronatijd. Hoe geef je dat handen en voeten? In gesprek met van der Wiel komen drie dingen naar boven. Hieronder in tip-vorm!
- Vraag elk teamlid persoonlijk hoe het gaat. Van der Wiel: ‘Als ik een eerlijk antwoord wil op zo’n vraag, dan doe ik dat niet in een overleg waar vijftig teamleden bij zitten. Mensen zeggen terecht: Je denkt toch niet dat in zo’n grote groep ga zeggen dat ik me rot voel? Daarom is het individuele overleg dat ik met elk teamlid heb, iets wat ik te vuur en te zwaard verdedig. Hierdoor heb ik met elk teamlid een veilige werkrelatie opgebouwd, waarin ze alles tegen me durven zeggen. Door persoonlijke aandacht voelen mensen zich gezien en gehoord. Dat is sowieso belangrijk, maar zeker nu het voor sommige teamleden hele pittige tijden zijn.’
- Voel en deel de emoties, van jezelf en van je team. En doe er iets mee. Van der Wiel vindt het uitdagend, leidinggeven in deze tijden. ‘Mijn eigen worstelingen bespreek ik met mijn collega-managers uit mijn netwerk. Daar merk ik dat ik niet de enige ben. Gedeelde smart blijkt dan ook halve smart. Ook in mijn team probeer ik erkenning te geven voor wat er leeft.’ Om er vervolgens ook mee aan de slag te gaan. ‘Onlangs kwamen tijdens een digitaal wel-en-wee-rondje bij een aantal teamleden ineens veel emoties naar boven. Ik voelde bij hen vooral de machteloosheid van het elkaar niet kunnen omarmen. Echt een soort emotioneel gemis. Dat raakt me. Dan stap ik op de trein of in de auto, voor een wandeling. En daaruit is ook dat idee gekomen om langs te gaan bij al mijn teamleden.’
- Blijf samen plezier hebben. Van der Wiel: ‘We komen elkaar niet meer tegen bij de koffieautomaat, dat is zo jammer. Juist omdat deze toevallige, fysieke ontmoetingen ontzettend belangrijk zijn voor de onderlinge verbinding.’ Volgens hem kun je kleine dingen doen om toch zo goed mogelijk verbonden te blijven, zoals bijvoorbeeld vaker te bellen dan te mailen: veel persoonlijker. Ook worden er humoristische dingen gedeeld in de app-groep van zijn team. Daarnaast organiseren de stagiairs binnen het team regelmatig een digitale pub quiz waar veel teamleden aan meedoen. Samen lachen verbindt, ook al zie je elkaar niet.
Van der Wiel sluit af. ‘Managen gaat over mensen, vind ik. Om hun welzijn en hoe zij in hun vel zitten, ook op het werk. Daarin speel ik als manager een faciliterende rol, zeker in deze tijd.’