Communicatie misser #1:
Er vanuit gaan dat de ander je wel begrijpt

Onbewust gaan we er vanuit dat de ander ons wel begrijpt. Dat vinden we volkomen logisch. Maar vaak is dit helemaal niet het geval. Elke vorm van communicatie gaat namelijk eerst door een persoonlijk filter. Dat filter werkt in de vorm van een vraag. In de communicatie ben je, veelal onbewust, opzoek naar het antwoord op die vraag. Het lastige is alleen dat er zeven van dit soort filters bestaan. En jouw filtervraag is lang niet altijd dezelfde als die van de ander.

Een voorbeeld van de werkvloer
Laura en Asha delen een werkkamer. Ze hebben het volgende gesprek:

Laura: “Zullen we de kamer wat opfleuren met wat planten en wat kunst aan de muur? Nu is het zo saai.”
Asha: “Hoe zie je dat voor je dan?”
Laura: “Nou gewoon, wat meer kleur en sfeer. Nu is het zo’n ongezellig hok”.
Asha: “Ach, ik zit er niet zo mee. Ik zie dat niet eens. Maar neem jij dan dingen mee, of wil je dat ik ook iets meeneem? Ik vraag me trouwens af of dit zomaar kan”.
Laura: “Nou ik hoor het al, jij vind het niets. Laat ook maar. Ik zal me wel aanstellen”.
Asha: “Dat zeg ik toch niet? Ik wil alleen maar weten hoe jij dit voor je ziet en wil aanpakken”.
Laura: “Laten we er maar over ophouden”.

Ander gezichtspunt
Een op het eerste gezicht simpel gesprek dat toch fout loopt. Beide vrouwen bekijken dit gesprek vanaf een totaal ander gezichtspunt. Ze kijken beide vanuit een ander filter. Laura is volgens de Life Languages™ een Responder™. Ze laat zich leiden door wat in haar hart opkomt. Ze is een gevoelsmens en ze is gevoelig voor sfeer. Haar filtervraag is: “Ben je echt begaan?” Met andere woorden: raakt het je echt? Die vraag wordt door Asha niet beantwoord. Volgens Laura reageert Asha zakelijk en wat afstandelijk. Laura bepaalt ter plekke dat Asha niet met haar begaan is. Maar is dat ook zo?

Asha is een Shaper™. Ze is een denker en is rationeel van karakter. Haar filtervraag is: “wat is je plan?” Onbewust speurt Asha naar welk plan Laura precies heeft. Vragen als “hoe zie je dat voor je?” en “hoe wil je dat aanpakken?” horen daarbij. Ze probeert bij Laura aan te sluiten door uit te zoeken wat haar plan is.

Wat is hierin de oplossing?
Belangrijk is te beseffen dát je een filtervraag hébt en dat de kans groot is dat de ander een ander filter heeft. Door verhelderende, ik-gerichte, vragen te stellen kun je hier achter komen.
– Geef terug wat jou opvalt
– Vraag bij de ander of dit klopt

Als ze elkaars Life Languages™ profiel zouden weten, is de filtervraag bekend. Dan zouden ze daar op kunnen aansluiten. Laura zou weten dat Asha in plannen denkt en zou haar vragen beter begrijpen en minder op zichzelf betrekken. Asha zou weten dat Laura zich meer door haar gevoel laat leiden. Door hier erkenning voor te geven houdt ze de verbinding.

Wil je ontdekken wat jouw filtervraag is? Neem contact met ons op.